Zingeving

Op het Carmelcollege Gouda handelen en leven wij vanuit een waardevolle en lange traditie, waarin de zorg voor de mens centraal staat. Deze traditie komt voort uit het verleden uit de missie van de Orde der Karmelieten waar de stichting Carmelcollege haar wortels heeft (zie schoolplan).

De Meander wil dat kinderen zichzelf leren kennen, hun zelfstandigheid stimuleren. Dat ze bewust van zichzelf en met vertrouwen de wereld tegemoet treden. We willen de eigenwaarde van de leerlingen vergroten en ze boven zichzelf uit laten stijgen, ze zelfvertrouwen meegeven.

De Meander bereidt haar leerlingen voor op een evenwichtig sociaal leven met de school als veilige thuishaven. Onze leerlingen worden opgeleid om in harmonie samen te leven met alle culturen om hen heen. Wij stimuleren hen een waardevolle bijdrage te leveren aan de maatschappij. Deze normen en waarden helpen ze te groeien als leerling, maar ook als mens.

We gaan respectvol met elkaar om. We werken aan een klimaat waar leerlingen zich op hun gemak voelen. We willen met alle kinderen in contact zijn. Op deze manier maken onze leerlingen - bewust en onbewust - kennis met waarden die de school belangrijk vindt.

Een aantal onderwijsactiviteiten is specifiek waardengericht:

  • Alle klassen hebben levensbeschouwing op hun weekrooster. Daar komen onderwerpen aan de orde die te maken hebben met verschillende (geloofs)overtuigingen en levensvragen.
     
  • Elk jaar op 13 juni staan we stil bij de sterfdag van onze Antonius van Padua met het uitdelen van het Antoniusbrood. Antonius van Padua was tijdens zijn leven een mooi voorbeeld voor ons allemaal, hij hielp mensen met hun geloofsvragen en deelde dagelijks brood uit aan de armen. Deze traditie van het delen van het brood houden we in stand: het Antoniusbrood.
     
  • In de brugklas krijgen de leerlingen Rots & Water. Rots & Water is een weerbaarheidsprogramma en een uiterst effectief anti-pest-programma. Het onderscheidt zich van andere programma’s doordat de training van weerbaarheid samen gaat met de ontwikkeling van positieve sociale vaardigheden. Weerbaarheid en solidariteit, rots en water, worden in balans gepresenteerd en getraind.
     
  • In de mentorlessen besteden we aandacht aan waarden en normen en mogelijke levensvragen van leerlingen.